ABONE OLMAK ÇOK KOLAY, İPTAL ETTİRMEK İSE EZİYET

Her birimizin evinde ya da işyerinde elektrik, su, doğalgaz, telefon, internet, televizyon ve güvenlik sistemleri gibi çeşitli hizmetlere ilişkin birden fazla abonelikler bulunmaktadır. Son yayınlanan istatistiklere göre ülkemizde mobil kullanıcı sayısının 76.3 milyon ve bu sayının nüfusumuzun yaklaşık %93’üne denk geldiği düşüldüğünde, bireysel aboneliklerimizin büyüklüğü ve önemi daha çok ön plana çıkmaktadır. Tabir yerinde ise, bir şarkıda olduğu gibi, neredeyse her birimiz bir hizmete aboneyiz, abone.

Tarih:

  • Google
  • Pinterest

Son günlerde bizlere ulaşan çok sayıda tüketicimiz hatta işyeri sahipleri, aboneliklerini iptal ettirmekte yaşadıkları sıkıntılardan, kendi bilgi ve iradeleri dışında uzatılan aboneliklerden, tahakkuk ettirilen faturalardan ve fatura iptali için verdikleri uğraşlardan ve karşılarında yetkili muhatap bulamamaktan şikâyetçi olmaktadır.

   Yürürlükteki 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun gereğince yayımlanan “Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği” hükümleri gereğince, “Tüketicinin belirli bir mal veya hizmeti sürekli veya düzenli aralıklarla edinmesini sağlayan sözleşme” abonelik sözleşmesi olarak tanımlanmıştır. Satın aldığımız elektrik, su, doğalgaz, telefon, internet, televizyon ve güvenlik sistemleri gibi çeşitli hizmetlerde, her birimiz bir abonelik sözleşmesinin tarafı olmaktayız. Söz konusu yönetmelikte, abonelik sözleşmelerinin şekli ve zorunlu içeriği belirlenmiş olup, aboneliklerin feshine ilişkin sahip olduğumuz haklarla ilgili ayrıntılı düzenlemeler yapılmıştır.

ABONELİK FESHİNDE TÜKETİCİ HAKLARI

Aboneliklerin feshine ilişkin, yönetmeliğin 22. maddesinde tüketicilerimizi çok yakından ilgilendiren düzenlemeler yapılmıştır. Bunlar;

-Tüketici, belirsiz süreli veya süresi bir yıl ve daha uzun olan belirli süreli abonelik sözleşmesini herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin istediği zaman feshetme hakkına sahiptir.

-Süresi bir yıldan az olan belirli süreli abonelik sözleşmesinde satıcı veya sağlayıcı tarafından sözleşme koşullarında değişiklik yapılması halinde veya tüketicinin hizmetten yararlanmasına engel olabilecek geçerli bir sebebin varlığı halinde tüketici yine sözleşmeyi feshedebilir.

TAAHHÜTLÜ ABONELİĞİN SÜRESİNDEN ÖNCE FESHİ

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümlerinde “Taahhütlü Aboneliğe” ilişkin bir düzenleme olmamasına rağmen, yönetmelikte konuya ilişkin düzenlemeler yapılmıştır. Hizmet sunan işletmeler, taahhütlü aboneliklere daha cazip fiyatlar uygulayarak, bu yolla müşteri bağlılığı yaratmak istiyorlar.  Uygulamada taahhütlü abonelikler,  tüketiciler açısından en çok sorun yaşanan abonelik türlerinden biri olarak karşımıza çıkıyor. Özellikle abonelik başlangıcında, abonelik türünün ve geçerli fiyatın taahhütlü abonelik olduğunun belirtilmemesi ya da taahhütlü aboneliğin bilgi ve onay alınmaksızın tek taraflı olarak uzatılması, birçok mağduriyetlere ve sorunların yaşanmasına neden olmaktadır.

Taahhütlü aboneliklerin feshine ilişkin olarak yönetmeliğin 16. maddesinde düzenlemeler yapılmıştır. Buna göre taahhütlü aboneliklerde, tüketicinin süresinden önce taahhütlü aboneliğini sonlandırması halinde, satıcı veya sağlayıcının talep edeceği bedel, tüketicinin taahhüdüne son verdiği tarihe kadar tüketiciye sağlanan indirim, cihaz veya diğer faydaların bedellerinin tahsil edilmemiş kısmının toplamı ile sınırlı kalmak zorundadır. Ancak, tüketiciden taahhüt kapsamında tahsil edileceği belirlenen bedellerin henüz tahakkuk etmemiş kısmının toplamının, bu tutardan düşük olması halinde sınır değeri olarak tüketici lehine olan tutarın esas alınması zorunludur.

TÜKETİCİNİN YERLEŞİM YERİNİN DEĞİŞMESİ…

Taahhütlü aboneliklerde tüketicinin yerleşim yerinin değişmesi ve taahhüt konusu hizmetin tüketiciye yeni yerleşim yerinde aynı nitelikte sunulmasının fiilen imkânsız olması durumunda, tüketici yukarıda belirtilen tutarları veya herhangi bir bedeli ödemeksizin taahhütlü aboneliğini feshedebilir.

ABONELİK İPTALLERİ NASIL YAPILMALIDIR?

Öncelikle, bizlere hizmet sunan satıcı veya sağlayıcılar, abonelik sözleşmesinin feshedilmesi ile ilgili bildirim ve taleplere ilişkin işlemleri yerine getirmek üzere gerekli tedbirleri almak ve gerektiğinde uygun bir sistem kurup bu sistemi kesintisiz olarak açık tutmakla yükümlüdürler. Taahhütlü aboneliklerde, aboneliğin sona ermesinden en az bir fatura dönemi öncesinden satıcı veya sağlayıcı, bu durumu ödeme bildiriminin yanı sıra yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile ayrıca tüketiciye bildirmekle yükümlüdür.

Tüketicinin fesih bildiriminin kâğıt üzerinde veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmiş olması yeterlidir. Satıcı veya sağlayıcı gerekli güvenlik önlemlerini almak suretiyle, kaydı tutulan telefon yoluyla da tüketiciye sözleşmeyi feshetme imkânını sağlayabilir. Satıcı veya sağlayıcı, abonelik sözleşmesinin feshi için sözleşmenin tesis edilmesini sağlayan yöntemden daha ağır koşullar içeren veya tüketicinin sözleşmeyi feshetmesini zorlaştıran bir yöntem belirleyemez.

ABONELİK FESİH TALEBİNİN YERİNE GETİRİLME SÜRESİ

Satıcı veya sağlayıcılar, tüketicinin fesih talebini, bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç yedi gün içerisinde yerine getirmekle yükümlüdürler. Tüketicinin fesih talebinin yerine getirilme süresi günlük süreli yayınlarda on beş gün; haftalık süreli yayınlarda bir ay; aylık süreli yayınlarda ise üç aydır. Daha uzun süreli yayınlarda ise, bildirimden sonraki ilk yayını müteakiben fesih bildirimi hüküm ifade eder.

Satıcı veya sağlayıcı, abonelik sözleşmesinin feshedildiği bilgisini yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile tüketiciye bildirmekle yükümlüdür. Aboneliğin belirlenen süreler içinde feshedilmediği durumlarda, bu sürelerin bitiminden itibaren mal veya hizmetten yararlanılmış olsa dahi, tüketiciden herhangi bir bedel talep edilemez.

SONUÇ OLARAK;

Günümüzde her birimiz çok sayıda mal veya hizmete aboneyiz ve bu nedenle satıcılar ya da hizmet sağlayıcılar ile birden fazla abonelik sözleşmesi kurmaktayız. Mal veya hizmet satışında tüketiciye gösterilen yakın ilgi, maalesef abonelik iptallerinde gösterilmemekte, bu durum birçok mağduriyete ve soruna neden olmaktadır. Bu açıdan, abonelik feshinde sahip olduğumuz yasal haklarımızı bilmek ve bunları sonuna kadar kullanmak, hepimiz açısından çok büyük önem taşımaktadır. Saygı ve sevgilerimle.

 

Levent KÜÇÜK / CAFESİYASET
lk8080@hotmail.com
 


  

 




HABER YORUMLARI
600


Dikkat: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.



Foto Galeri
Video Galeri