Danıştay kararı ve hesap işletim ücretlerinin iadesi

28 Mayıs 2014 tarihinde yürürlüğe giren 6502 sayılı yeni Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanan “Finansal Tüketicilerden Alınacak Ücretlere İlişkin Usûl Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” 03 Ekim 2014 tarihinden itibaren uygulanmaya başlamıştır. Bu yönetmelik ile banka ve benzeri kuruluşlar tarafından finansal tüketicilere sunulan ürün veya hizmetlere ilişkin olarak faiz veya kâr payı dışında alınacak her türlü ücret, komisyon ve masraf türleri ile bunlara ilişkin usûl ve esaslar belirlenmişti.

Tarih:

  • Google
  • Pinterest
Bu yönetmelik gereğince, finansal tüketicilerden hangi ürün ve hizmetler karşılığı ücret alınacağı belirlenmiş, ücret alınacak 20 ayrı ürün ve hizmet tek tek belirlenmişti. Bankalar tarafından finansal tüketicilerden alınacak ücretlerden biri de hesap işletim ücreti idi.
DANIŞTAY'IN “HESAP İŞLETİM ÜCRETİ” KARARI
Söz konusu yönetmelik gereğince tahsil edilen hesap işletim ücretinin yasallığı, TÜSODER öncülüğünde dava konusu yapılmış, yargılama süreci devam ediyordu. Nitekim geçtiğimiz günlerde Danıştay 15. Dairesi, bankaların "hesap işletim ücreti" almasını düzenleyen yönetmelik hükmünü iptal etti. Daire, yönetmeliğin "tahsis ücreti, nakit avans çekim ücreti, kurum ve kuruluşlarına yapılan ödemelere" ilişkin hükmün iptal istemini ise reddetti. Böylece, hesap işletim ücreti alınmasına ilişkin yasal dayanak ortadan kalkmış bulunmaktadır.
Hesap işletim ücreti alınmasına ilişkin yasal dayanak (Yönetmelik hükmü) ortadan kalktığından, bundan sonra finansal tüketicilerden hesap işletim ücreti tahsil edilemeyecektir. Bu açıdan, Danıştay’ın kararını tüketiciler açısından olumlu olduğunu belirtmek isterim. Bu güne kadar tahsil edilen ücretler ne olacak? Yargıtay’ın geçtiğimiz yıllarda kredi kartı aidatlarının iadesine ilişkin verdiği kararlarda, Borçlar Kanunu hükümlerine atıfta bulunarak, 10 yıl geriye dönük uygulanabileceğini belirtmiş, kart aidatlarına ilişkin iadeler, 10 yıl geriye dönük uygulanmıştı. Hesap işletim ücreti iadeleri de 10 yıl geriye dönük uygulanabilecektir.
TÜKETİCİLERİMİZ NE YAPMALI?
Tüketicilerimiz öncelikle kendilerinden alınan hesap işletim ücretinin iadesini bankalarından yazılı olarak isteyebilirler. Bunun için öncelikle, hesap işletim ücretini alan bankalarına müracaat ederek, alınan ücretlerin iadesini istemelidirler. Tüketicilerin iade talebine rağmen bankaların iade işlemini yapmaması ya da yazılı başvuruya hiç cevap vermemesi halinde, tüketici hakem heyetlerine müracaat ederek, hesap işletim ücretinin yasal yolla iadesini isteyebilirler.
Hesap işletim ücretinin iadesi için Tüketici Hakem Heyetlerine bizzat giderek müracaat edilebileceği gibi, internet üzerinden de başvuru mümkün bulunmaktadır. Tüketici hakem heyetlerine müracaatta parasal sınırlar (4.580.-TL ve 6.860.-TL) söz konusu olduğundan, iadesi istenecek tutarın banka bazında tespiti önemli olmaktadır. Bu nedenle, her bir banka için ayrı müracaat yapılarak, iadesi istenen tutar belirtilmelidir. Bu açıdan, bankalardan kendilerinden bu güne kadar alınan hesap işlem ücreti toplam tutarını belirtir, ispat edici belgeyi istemelidirler. Bankalar tarafından bu belgenin verilmemesi halinde, müracaat yine yapılabilir.
DOLANDIRICILARA, FIRSATÇILARA DİKKAT EDİLMELİDİR
Geçtiğimiz yıllarda kredi kartı aidatlarının iadesinde veya banka dosya masrafı iadelerinde karşılaşıldığı üzere, “iadelerini geri alıyoruz” “işlemlerinizi biz yapıyoruz” şeklinde sms mesajları, e-postalar gönderen, telefonla arayan, basit dilekçeler karşılığı ücret talep eden kişi ve firmalar ile karşılaşılmıştı. Hesap işletim ücretlerinin iade işlemlerinde de benzer durumlar ile karşılaşılabilir. Bu tür mesajlara ve telefonla aramalara itibar edilmemelidir. Kişiler, müracaat işlemlerini kolaylıkla kendileri yapabilir, takip edebilirler. İhtiyaç halinde, Tüketici Derneklerinden, Tüketici Hakem Heyetlerinden ve Ticaret Bakanlığı’ndan bilgi ve destek alabilirler. Dolandırıcılara karşı emniyet birimlerine, savcılılara şikâyette bulunabilirler.
BANKALARA ÇAĞRI…
Bankalar, öncelikle tüketici müracaatlarına, tüketicilerin belge taleplerine ivedilikle cevap vermelidir. Ortada, Danıştay kararı söz konusu olduğundan, tüketici hakem heyetlerinin iş yükünü artırmadan, aynı zamanda müşterileri olan tüketicileri mağdur etmeden iadeleri biran önce yapmalıdırlar. Bu konuda, bankalar başta olmak üzere, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’na ve Türkiye Bankalar Birliği’ne büyük görev ve sorumluluk düşmektedir.
Saygı ve sevgilerimle
TÜDER Genel Başkanı Levent KÜÇÜK
 
 
 

 



HABER YORUMLARI
600


Dikkat: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.



Foto Galeri
Video Galeri