FATURALARINIZI VE BANKA OTOMATİK ÖDEME TALİMATLARINIZI KONTROL EDİYOR MUSUNUZ?

Geçtiğimiz günlerde telefonla arayan doktor arkadaşım, “Faturalarım banka hesabımdan otomatik ödeme talimatı ile ödenmektedir. Geçtiğimiz günlerde telefon faturasını tesadüfen ayrıntılı olarak incelediğimde, 2014 yılından beri, telefon ve internet hizmet bedeli dışında, her ay 4,90.-TL televizyon ücreti adı altında bir bedel tahsil edildiğini fark ettim. Hemen müşteri hizmetlerini aradım, alınan bu ücreti sordum. Cevaben, internet ve telefon aboneliğim sırasında otomatik olarak televizyon hizmetine de abone yapıldığını, 1 aylık ücretsiz kullanım sonrası aboneliğimin o günden beri devam ettiğini, başvurmam halinde iptal edilebileceğini söylediklerini, tv abonelik hizmetinden bu güne hiç yararlanmadığını, böyle bir abonelikten haberi bile olmadığını söyleyerek, ne yapması gerektiğini” sordu.

Tarih:

  • Google
  • Pinterest
BENZER ÇOK OLAY VAR…
Ben de Fenerbahçeli biri olarak, futbol maçlarının yayınladığı hepimizin bildiği tv kanalına aboneyim. Faturaları ödeyen bankacı eşim bazen “Bu ay şu kadar fatura ödedim veya fatura bu kadar geldi” dese de, evimizde maç izleme keyfi için, aboneliğimizi yıllardır sürdürüyoruz. Dikkatli biri olarak, 12 aylık bir paket taahhüdü verdiğimde, taahhüdümün biteceği ayı takip etmeye çalışıyorum. Buna rağmen, örneğin bu ay yıllık paket taahhüdümüz bitmesine rağmen, taahhütlü abonelikteki paketimin aynen devam ettirildiğini ve aynı ücretin aylık olarak tahakkuk ettirildiğini öğrendim. Müşteri hizmetleri yetkilisi ile yaptığım görüşmede cevap, “Siz bildirimde bulunmaz iseniz, biz aynı paketi devam ettiriyoruz ve fatura tahakkuk ettirilmiş” oldu.
BİZLER NE YAPMALIYIZ?
Öncelikle, doktor arkadaşımın yaptığı gibi telefon, internet, televizyon, elektrik, su ve benzeri hizmet faturalarımızı adresimize istemeli ve fatura içeriğini mutlaka kontrol etmeliyiz. Faturanın hangi kalemlerden (verilen hangi hizmetler) oluştuğuna dikkat etmeliyiz. Eğer banka otomatik ödeme talimatımız var ise, banka hesap hareketlerimize bakmalı, hesabınızdan tahsil edilen tutarlara ve bu tutarların fatura tutarı ile uyumunu kontrol etmeliyiz. Bizlerin bilgi ve onayı dışında taahhütlü abonelikler uzatılmış ise, hemen taahhütlü aboneliğin iptalini istemeliyiz. Hizmet sağlayıcı firmaya fatura itirazında bulunmalıyız.
ABONELİK İPTALLERİNDE YAŞANAN GÜÇLÜKLER…
Abonelik iptallerinde yaşanan güçlükler, tüketicilerin en çok şikâyet ettiği ve mağdur olduğu konulardan biri. Sizi telefonla kolayca abone yapan hizmet sağlayıcılar, iptal söz konusu olduğunda veya paket değişikliği yapmak istediğinizde, tabir yerinde ise “Bin dereden su getiriyorlar”. Yok yazılı dilekçe vermelisiniz, yok bizzat başvuru yapmalısınız, yok ekipman teslimi yapılmalı, yok taahhüdünüz var gibi çeşit çeşit sebeplerle zorluk çıkarıyorlar. Satış yapılırken, ilk abone olunurken yaşanılan müşteri odaklı iletişim ve kolaylıklar, maalesef abonelik iptallerinde uygulanmıyor.
YASA NE DİYOR?
Yürürlükteki 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri gereğince, “Tüketici, belirsiz süreli veya süresi bir yıldan daha uzun olan belirli süreli abonelik sözleşmesini herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin istediği zaman feshetme hakkına sahiptir”
Süresi bir yıldan az olan belirli süreli abonelik sözleşmesinde satıcı veya sağlayıcı tarafından sözleşme koşullarında değişiklik yapılması hâlinde de tüketici sözleşmeyi feshedebilir. Fesih bildiriminin kâğıt üzerinde veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmiş olması yeterlidir. Satıcı veya sağlayıcı, abonelik sözleşmesinin feshi için sözleşmenin tesis edilmesini sağlayan yöntemden daha ağır koşullar içeren bir yöntem belirleyemez. 
Ayrıca, hiç yararlanmadığınız bir hizmetin, bir aboneliğin bedeli bizden istenemez. Bu konuda, tüketici hakem heyetlerine müracaat ederek, maddi zararlarımızın tazminini isteyebiliriz.
HİZMET SAĞLAYICILARA VE DEVLETE ÇAĞRI…
Televizyon, internet, telefon ve benzeri hizmetleri sağlayan firmalar, öncelikle müşterilerine verdikleri hizmetin kapsamını, başlangıç bitiş süresini, ücretini eksiksiz bildirmelidir. Özellikle bir pakete abone yapılırken, taahhütlü abonelik olup olmadığı en baştan söylenmeli ve taahhüt süresi belirtilmelidir. Satışta görevli personeller eğitilmeli, tüketiciye karşı özenli davranmalıdırlar. “Satayım da nasıl satarsam satayım” anlayışından vazgeçilmelidir. Taahhütlü aboneliklerde, müşterinin onayı alınmadan paket uzatılmamalı ve paketin bitiş süresi önceden aboneye bildirilmelidir.
Abonelik iptallerinde ya da mevcut paket değişikliklerinde, tüketicilerin rahatlıkla ulaşabileceği kanallar oluşturulmalı, müşteri odaklı hizmet anlayışı mutlaka sürdürülmelidir. Onayım alınmadan paketimin uzatılması nedeniyle, tepki olarak bu paketleri iptal eden biri olarak, müşteri mutlaka önemsenmeli diyorum.
Ayrıca, 6502 sayılı yasada bir düzenleme olmamasına rağmen, abonelik sözleşmeleri yönetmeliği ile hayatımıza sokulan “Taahhütlü abonelikler” konusunda ve abonelik iptallerinde tüketicilerin yaşadığı mağduriyetler konusunda, yeni adıyla Ticaret Bakanlığı, mağduriyetleri giderici düzenlemeler yapmalıdır. Saygı ve sevgilerimle.18.07.2018.
Levent KÜÇÜK / CAFESİYASET
TÜDER GENEL BAŞKANI
 
 
 



HABER YORUMLARI
600


Dikkat: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.



Foto Galeri
Video Galeri