İNTERNET VE SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN YAPILAN ALIŞVERİŞLERE DİKKAT!

Geçtiğimiz gün telefonla arayan bir arkadaşım, sosyal medya hesapları üzerinden bir terlik satın aldığını, ancak, kendisine gönderilen terliğin tanıtılan terlik olmadığını, tabir yerinde ise pazarda satılan çok ucuz terliklerden olduğunu ve satışı yapan firmaya ulaşamadığını ifade ederek, ne yapabileceğini sordu. Buna benzer her gün çok sayıda olay ve mağduriyet ile karşılaşıyoruz.

Tarih:

  • Google
  • Pinterest

Günümüzde internet kullanımındaki artışa bağlı olarak, sosyal medya hesapları, yeni bir “Pazar yeri” birileri açısından da kazanç merkezi haline geliverdi.

Facebook ve ınstagram gibi sosyal medya hesapları üzerinden ürün tanıtımı ve satışı yapan çok sayıda kişi veya firma ile karşılaşıyoruz. Özellikle tanınmış markaların ürünleri teşhir edilerek ve oldukça cazip fiyat seçenekleri sunularak, tüketici ilgisi çekilmek istenmektedir. Orijinal ürün garantisi, fiyat garantisi, iade, değişim garantisi gibi ifadeler kullanılarak, tüketicilere cazip görünmek, bu yolla satış gerçekleştirilmek istenmektedir. Bazı firma ya da kişiler, telefon, adres ve web sitelerine ilişkin bilgileri de paylaşarak, bir güven unsuru imajı yaratmaktadır.

Yaklaşan bayram ve yaz tatili nedeniyle, bu tür reklam ve satışlarda artış gözlemlenmektedir. Yazımızda, bu tür satışlara dikkat çekerek, tüketicilerimizi bilgilendirmek istiyoruz.

ALIŞVERİŞLERDE YAŞANAN SORUNLAR…

Sosyal medya hesapları üzerinden yapılan alışverişlerde karşılaşılan başlıca sorunları;

-Orijinal ürün tanıtımı yapılıp, kalitesiz, çok daha düşük fiyatlı ürün göndermek, hatta sipariş edilmeyen başka ürünler göndermek,

-Değişim ve iade halinde, satış yapanlara ulaşamamak, ulaşımınızın engellenmesi,

-Alışveriş sonrası fatura ya da fiş alamamak,

-Tüketici Hakem Heyetleri lehinize karar verse bile, muhataplara ulaşamamak, kararın icrasını (maddi zararınızın tazminini) sağlayamamak,

Şeklinde sıralayabiliriz.

Bazı tüketicilerimiz ise, kişisel nedenlerle, satın aldıkları ürünlerin ve kimliklerinin gizli kalmasını istiyorlar. Sosyal medya hesapları üzerinden yaptıkları alışverişlerde, satın aldıkları ürünlerin ayıplı olması ya da bir sorunla karşılaşmaları halinde, mahremiyet nedeniyle yasal haklarını kullanmaktan vazgeçiyorlar. Bu durum, mağduriyetleri daha da artırıyor.

YASAL HAKLARIMIZ NELERDİR?

Ülkemizde, elektronik ticarete (internet üzerinden yapılacak satışlara) ilişkin usul ve esasları düzenleyen ve 1 Mayıs 2015 tarihinden itibaren yürürlüğe giren “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun” bulunmaktadır. Ayrıca, bu kanunun uygulanmasına ilişkin esasları belirleyen Yönetmelik de yürürlüktedir.  

Bu Kanun hükümleri gereğince, internet üzerinden yapılacak satışların kuralları, ilkeleri bulunmaktadır. Her önüne gelen internet üzerinden satış yapamamaktadır. Ayrıca, satış yapan kişilerin vergi dairelerine kayıtlı olması, bilinen adreslerinin bulunması ve satış sonrası mutlaka fatura ya da fiş düzenlemesi gerekmektedir.

Sosyal medya (İnternet) üzerinden yapılan alışverişler, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri gereğince, mesafeli sözleşmeler (Uzaktan satış) kapsamındadır. 6502 sayılı Yasa gereğince, tüketicilerin bu tür alışverişlerde 14 gün içerisinde cayma hakları bulunmaktadır. Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin, cayma hakkı süresi (14 gün) içerisinde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmesi yeterlidir. Burada, cayma bildiriminin satıcı ya da sağlayıcıya yönetilmesi yeterlidir denilse de, bu bildirimlerin, ileride ispat ve delil aracı olarak kullanılabilecek bir şekilde yapılması (yazılı olarak yapılması, iadeli taahhütlü ya da kargo yoluyla gönderilmesi gibi) yerinde olacaktır.

Ayrıca, Ticaret Bakanlığı’nın 175 numaralı telefon hattına ve web sitesine şikâyet hakkımızı kullanabiliriz. Maddi zararlarımızın tazmini için Tüketici Hakem Heyetlerine veya Tüketici Mahkemesine mutlaka müracaat etmeliyiz. Dolandırıcılık halinde, mutlaka Cumhuriyet Savcılıklarına başvurulmalıdır.

SONUÇ OLARAK,

Alışverişlerimizin kurumsal firmalardan yapılması, satın aldığımız ürünlerin güvenilirliği ve satış sonrası yasal haklarımızı kullanma açısından büyük önem taşımaktadır. Mevcut haliyle sosyal medya hesapları üzerinden yapılan satışlar, tüketiciler açısından sorun yaratmaya, onları mağdur etmeye devam etmektedir.

 Sosyal medya üzerinden yapılan satışların, denetimlerinin yapılması, bu tür satışların yasal zemine kavuşturulması, tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunması açısından büyük önem taşımaktadır.

Bilinçli tüketiciler olarak alışverişlerimizde kurumsal kimliği mevcut, güvenilir internet sitelerinden alışveriş yapmayı tercih etmeliyiz. Aksi halde, “Benim beğendiğim ürün bu değildi, bu ürün tanıtılan ürüne hiç benzemiyor, satış yapan kişi veya firmaya ulaşamıyorum, telefonlara cevap vermiyorlar, sosyal medya hesaplarında beni engellediler, tüketici hakem heyeti kararım var ama paramı geri alamıyorum” şeklinde yakınmalarımız devam eder gider.

Huzurlu ve mutlu, güzel bir bayram geçirmeniz dileğiyle, saygı ve sevgilerimle.

 

 
Levent KÜÇÜK / CAFESİYASET
lk8080@hotmail.com
 


  




HABER YORUMLARI
600


Dikkat: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.



Foto Galeri
Video Galeri