Temiz sosyal medya için düğmeye basıldı

İletişim Başkanlığı sosyal medya okuryazarlığına katkı vermek için ‘Sosyal Medya Kullanım Kılavuzu’ hazırladı.

Tarih:
  • Google
  • Pinterest
#

İletişim Başkanlığı sosyal medya okuryazarlığına katkı vermek amacıyla ‘Sosyal Medya Kullanım Kılavuzu’ hazırladı. İletişim Başkanı Prof. Dr. Fahrettin Altun mevzuya dair, "İletişim Başkanlığı olarak temiz bilgi, temiz sosyal medya ve temiz iletişim amacıyla ulusal ve küresel çapta faaliyetler yürütüyoruz." şeklinde konuştu.

Türkiye’de 54 milyon kullanıcısı olan sosyal medya artık her an ‘elimizin altında’. Kimi vakit yaşam kurtaran dayanışmasıyla, kimi vakit kavgalarıyla, sahte hesaplarıyla sıksık gündemde. Etkileşim Başkanlığı sosyal medya okuryazarlığına katkı vermek amacıyla ‘Sosyal Medya Kullanım Kılavuzu’ hazırladı. İletişim Başkanı Prof. Dr. Fahrettin Altun bu çalışmayı Hürriyet'e anlattı...

İletişim Başkanlığı olarak neden ‘Sosyal Medya Kullanım Kılavuzu’nu hazırlama gereksinimi duydunuz?

Ülkemizde sosyal medya kullanımı dünyadaki kullanıma paralel olarak her geride bıraktığımız gün artıyor. Dünya nüfusunun yüzde 49’u sosyal medya kullanırken, Türkiye’de 54 milyon sosyal medya kullanıcısı bulunuyor. Dünya ortalamasının üstünde bir kullanıcıya sahibiz. Türkiye gün amacıylade 2 saat 51 dakika sosyal medya kullanımıyla pek çok ülkenin önünde. Dijital dünyayı yakından takip ediyoruz. Dinamik ve sıksık gelişen, genişleyen bir mecrada meydana gelen ihtiyaçlara yanıt vermek amacıyla üzerimize düşen sorumluluğu yerine getirmeye çalışıyoruz. Diğer taraftan, Türkiye’de sosyal medyanın manipülatif kullanımı konusu ile alakalı ne yazık ki pek çok örneğe tanıklık edebiliyoruz. Terör örgütleri başta olmak üzere Türkiye düşmanları sosyal, siyasal ve ekonomik yaşamı hedef alan saldırılarını, yalan haberleri ve kaos amaçli pek çok içeriği sosyal medya üstünden servis ederek algı operasyonları yürütüyor. Bunlara dikkat çekmek bu rehberi hazırlama sebeblerimiz arasında ilk sıralarda.

BAŞARILI BİR KULLANICI PROFİLİ

Sosyal medya kullanım kılavuzunda neler var?

Hazırlanan kılavuz sosyal medyanın avantaj ve dezavantajlarına işaret ediyor. Kılavuzda ilaveten başarılı bir kullanıcı profilinin nasıl oluşturulacağına yönelik tavsiyeler de bulunuyor. Öğrenciler, çocuklar, gençler ve ebeveynler amacıyla sosyal medya kullanım önerileri ile sosyal medya hesaplarının ve içeriklerinin güvenilirğine dair bilgiler de yer alıyor. İletişim Başkanlığı olarak temiz bilgi, temiz sosyal medya ve temiz iletişim amacıyla yerel ve küresel çapta faaliyetler yürütüyoruz.

SİYASETİN DE PARÇASI OLDU

Dijitalleşme ve sosyal medya yaşamımızı nasıl değiştirdi?

Teknoloji günümüzde yalnızca iletişimin değil siyasetin, sosyolojinin, ticaretin, eğitimin, kültür ve sanatın da bir parçası, aracı durumuna dönüştü. Sosyal medyanın zamanında ve doğru kullanımıyla çoğu toplumsal olay ve provokatif unsurların bertaraf edildiğini de gördük. Bunun en mühim örneğini 15 Temmuz darbe teşebbüsünde Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın gene bir sosyal medya, iletişim aracı üstünden canlı yayına bağlanarak, vatandaşlarımıza darbeye karşı birlik mesajını iletmesinde gördük.

BÜYÜK BİR ENDÜSTRİ

Sizce sosyal medya mecraları doğru kullanılıyor mu?

Ülkemizde sosyal medya ilk başlarda eğlence, sosyalleşme ya da haber alma mecrası olarak kullanılsa da vakit içinde büyük bir sanayi olduğu anlaşıldı. Daha sonra Türkiye’de yaşanan bazı toplumsal ve siyasal olaylarda sosyal medya ne yazık ki kitleleri harekete geçirmede, provoke etmede kullanıldı. Gezi olaylarında, terörle mücadelede, sınır dışı askeri operasyonlarımızda Türkiye ile uzaktan yakından alakası olmayan görüntüler ülkemizle ilişkilendirilerek algı operasyonları yürütüldü.

YALAN HABERLER DE HIZLA YAYILIYOR

Manipülatif ve provokatif paylaşımların yanı sıra sosyal medya araçları ile toplumsal hassasiyetlere yönelik yapılan birlik ve dayanışmanın da neticelerini gördük. Bunun yanısıra üzülerek belirtmek isterim ki sosyal medya mecraları asparagas haberlere aracılık amacıyla de kullanılabiliyor. Çoğu vakit eksik, yalan ya da hatalı bilgi barındıran sosyal medya içerikleri süratle yayılabiliyor.

SUÇ MAHALLİNE DÖNÜŞMEMELİ

Kamu otoritesinin bir sorumluluğu da sosyal medyanın bir suç mahalline dönüşmesinin engellenmesi, kişilik haklarının, kamu çıkarının korunmasıdır. Bununla beraber en büyük mesuliyet bizzat kullanıcıların kendilerine düşmektedir. Bu mecrada şahsın kendisini sorumlu hissederek paylaşımlarını ona göre yapmasında yarar görüyorum. Ayrıca sosyal medya üstünden siyasal şuur kazanan bir kitle ne yazık ki bu mecralardan gelen çoğu bilgiyi teyit etmeden kullanıyor, siyasal bir tavır meydana koyuyor. Bu manipülasyonların çoğunun da düzmece hesaplarla yapıldığını görüyoruz.

TOPLUMUN TÜMÜNÜ TEMSİL ETMİYOR

Burada meydana sosyal medyanın Türkiye’de toplumun ne kadarını temsil ettiği sorusu da karşımıza çıkıyor. Teknolojiye erişimi, internet tüketimini bütün vatandaşlar amacıyla kolaylaştırsak da sosyal medyada etkin olan kesim, toplumun bütününü temsil etmiyor.

Sosyal medyada algı operasyonlarına karşı ne yapılabilir?

Temiz ve doğru bilgi sunumuna, içerik oluşturulmasına öncülük etmeliyiz. Dijital dünyada da sosyal medyada da hakikatin savunuculuğunu yapmaktan
vazgeçmeyeceğiz. Bu anlamda “Yaşasın Hakikat” çağrımıza ses veren herkese bir kez daha teşekkür ediyorum.

YAPILAN PAYLAŞIMLAR BİRÇOK HUKUK DALININ KAPSAMINDA

Sosyal medyanın hukuki boyutuyla alakalı nasıl bir çerçeve çizersiniz?

Kullanıcılar sosyal medyadaki paylaşımlarından mesuldür. Paylaşımlar çok değişik türde olunca sosyal medya da bilişim hukuku, medeni hukuk, ceza hukuku, fikri ve sınai haklar hukuku gibi çoğu hukuk dalının kapsamına giriyor. Yine de 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun’a göre sosyal medyada mesuliyet, içeriği ilk yükleyen ya da paylaşana ait oluyor. Bu yönüyle bir içeriği beğenmeden ya da paylaşmadan evvel alakalı olunması gerekiyor.

DOLANDIRICIYA SAHTEKÂRA DİKKAT

Yine sosyal medya sahtekarlık ve dolandırıcılıklara açık bir bölge da sunabiliyor. Teyit edilmemiş hiçbir bilgiye, ürüne ve şahsa güvenilmemelidir. Bunun son günlerdeki örneği de Etkileşim Başkanlığı ve CİMER adı kullanılarak kredi kartı aidatlarının iadesinin yapılacağı yönünde dolandırıcılık yöntemiyle karşımıza çıktı. Biz buna karşı da işlemleri hemen gerçekleştirdik ve vatandaşlarımızı bu tür bir programın olmadığı tarafında uyardık. Hem de çok fazla sahte hesaplar çıkıyor. İnsanlar sahte hesaplar üstünden saldırganlaşabiliyor, hakaretler edebiliyor. 

KILAVUZDA NELER VAR

‘Sosyal Medya Kullanım Kılavuzu’nda sosyal medya okuryazarlığının önemi vurgulanırken, ırkçılık, nefret ve diğer söylemlere de dikkat çekiliyor. ‘Kriz içerisinde sosyal medya kullanımı ve dezenformasyonla mücadele’, ‘sosyal medya ve algı yönetimi’, ‘sosyal medya bağımlılığı’ ve ‘sosyal medya hukuku’ da kitabın başka mühim bölümlerini oluşturuyor. Doğru, sağlıklı ve güvenilir bir sosyal medya tüketimine dair önerileri de içeren kitapta, başarılı bir kullanıcı profilinin nasıl oluşturulacağı ile hesap ve veri güvenilirğinin nasıl sağlanacağı konularına dair ipuçları yer alıyor.




HABER YORUMLARI
600


Dikkat: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.



Foto Galeri
Video Galeri