ÜRÜN TANITIMINA GELMEK İÇİN ADETA YALVARIYORLAR... YA SONRA?

Cafesiyaset Yazarı ve TÜDER Genel Başkanı Levent Küçük tüketicileri korumaya yönelik yazılarına devam ediyor.

Tarih:
  • Google
  • Pinterest
#

Cafesiyaset Yazarı ve TÜDER Genel Başkanı Levent Küçük tüketicileri korumaya yönelik yazılarına devam ediyor. Küçük kendisine ulaşan bir tüketiciyle aralarında geçen diyaloğu paylaşarak "hayır demeyi öğrenmeliyiz" uyarısında bulundu.

Cafesiyaset Yazarı Levent Küçük'ün o yazısı:

Ses tonu ve düzgün diksiyonu ile bir İstanbul Hanımefendisi olduğu hemen anlaşılan telefondaki ses “Oğlum, beni bir tanıdığınız yönlendirdi, telefon numaranızı ondan aldım, benim bir sorunum var. Bu nedenle sağlığım bozuldu, yardımınıza ihtiyacım var” dedi.  Kısaca sorununu dinleyip, dernek adresimizde yüz yüze görüşmeye karar verdik. Telefonu kapatırken, sağlığının her şeyden daha önemli olduğunu, sağlığına dikkat etmesini, gelirken varsa elindeki belgeleri de getirmesini söyledim.

 
TEYZENİN BAŞINA GELENLER…
Dernek adresimize gelen sevimli, yaşlı teyze, yaşadığı sorunları anlatmaya başladı “Oğlum, ben hastayım ve sürekli tedavi görüyorum. Bir tanıdığımızın yönlendirmesi ile beş ay süren tanıtım yapalım ısrarı sonucu, nihayet tanıtım için ev adresime geldiler. Kendilerine hasta olduğumu ve şu an tedavi aşamasında olduğumu söyledim. Kendileri, amaçlarının satış olmadığını, sadece tanıtım yapmak amacıyla geldiklerini söyleyerek, hediye olarak buharlı süpürge vereceklerini ifade ettiler. Israrla ihtiyacım olmadığını söylediğim halde, 3 saat süren tanıtım yaptılar. Sağlık sorunlarım nedeniyle bunaldığımı defalarca söyledim, tam bunaldığım sırada, hediye vereceğiz dedikleri buharlı süpürgeyi satarak, bana 24 ay ödemeli senet imzalattılar. Ayrıca, tarafıma sözleşme ve senet nüshaları verilmedi. Satıştan 10 gün sonra satış temsilcisini telefonla arayarak, vazgeçtiğimi bildirdim. Kendisi hallederiz deyip, sonrasında buharlı süpürgeyi düşük bedelle benim adıma başkalarına satıp, bedelini bana getirmeyi, benim ise senetleri 24 ay boyunca ödemeye devam etmemi teklif etti. Ben ise kabul etmediğimi, süpürgeyi iade edip, senetlerimin iadesini istedim. Sonrasında, tekrar tekrar telefonla aradım, ancak, telefonlarıma cevap vermedi. Söz konusu buharlı süpürgeyi hiç kullanmadım. Satış için o kadar baskı yaptılar ki, ihtiyacım olmayan bir şeyi nasıl satın aldığımı bilmiyorum, nasıl bir hata yaptım” diyerek, üzüntü ve pişmanlığını belirtti.
 
ÜRÜN TANITIMI YAPMAK İÇİN ISRAR EDENLER…
Zaman zaman sizin de başınıza geliyordur. Telefonla arayan satış temsilcileri ya da bu işlerle uğraşan tanıdıklarınız, su arıtma cihazı, elektrikli süpürge gibi ürünlerin tanıtımını yapmak, bu amaçla sizi ziyaret etmek için ısrarla teklifte bulunuyorlar. Evinize gelelim ürünü gösterelim, sadece tanıtım yapacağız, size referansla ulaşıyoruz, satın almak zorunda değilsiniz, size hediyemiz olacak, şöyle tasarruf sağlayacaksınız ya da evinizdeki tozları yakından göreceksiniz gibi söylemler ile sizi ikna etmeye çalışıyorlar.  Yıllar önce bizim eve de süpürge tanıtımı için gelenler, evimizde bizim göremediğimiz tozları ve bunların sağlığımıza etkilerini ön plana çıkararak, ürünü satmaya çalışmışlardı. Bazen tanıdığınız bir kişi ile birlikte gelerek, satış için size manevi baskı kurmaya da çalışıyorlar. Bazen de karı koca arasında satın alalım, satın almayalım anlaşmazlıkları çıkabiliyor.
 
SATAYIM DA NASIL SATARSAM SATAYIM ANLAYIŞI…
Son dönemlerde en çok karşılaştığımız sorunlardan biri de satış elemanlarının, “Satayım da nasıl satarsam satayım” anlayışı. Özellikle uzaktan satış diye ifade edilen “Tüketici ile satıcının yüz yüze gelmediği” satış tekniğinde, eksik ve yanlış bilgi verilerek yapılan satışlar sonrasında birçok mağduriyetler ortaya çıkmaktadır. Satış elemanı, sadece kazanacağı primi hesap ederek, biran önce satışı gerçekleştirmek istemektedir. Benzer sorunlar, teyzemizin başına gelen “Kapıdan satışlarda” da çokça yaşanmaktadır. Firmalar, satış yapayım derken mağduriyetlere yol açtıklarını ve müşteri kaybettiklerini hesaba katarak, satış elemanlarını eğitmeli, elemanlarını müşterilerine karşı özenli davranmaları konusunda uyarmalıdırlar.
 
KAPIDAN SATIŞ NEDİR?
Basit tanımıyla, satış elemanlarının sizi ziyaret ederek gerçekleştirdikleri satış yöntemine “Kapıdan satış” diyoruz. Bu satış yöntemi, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri gereğince “İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler” olarak tanımlanmaktadır. Bu satış yönteminin kurallarını belirleyen aynı isimli yönetmelik hükümleri gereğince, her önüne gelen kapıdan satış yapamamaktadır. Öncelikle, Ticaret İl Müdürlüğü tarafından düzenlenmiş “Yetki Belgesine” sahip olmaları gerekmektedir.
 
SATIŞ ÖNCESİNDE TÜKETİCİLERİN BİLGİLENDİRİLMESİ ZORUNLUDUR
Sözleşme (satış) öncesinde; sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri, satıcı veya sağlayıcının adı veya unvanı ile iletişim bilgileri, mal veya hizmetin Türk Lirası olarak vergiler dahil toplam fiyatı, cayma hakkının olduğu durumlarda, cayma hakkının kullanılma şartları hususlarında satıcı veya sağlayıcı tarafından en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile tüketici bilgilendirilmek zorundadır.
 
TÜKETİCİLERİN 14 GÜN İÇERİSİNDE CAYMA HAKKI VAR…
İş yeri dışında kurulan sözleşmelerde (Kapıdan satışlarda) yönetmelikte belirtilen zorunlu diğer bilgiler ile birlikte “Bu sözleşmenin kurulduğu veya malın teslim alındığı tarihten itibaren on dört gün içerisinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkınız bulunmaktadır. Cayma süresi içinde sözleşmeye konu mal veya hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme yapmanızı veya borç altına sokan herhangi bir belge vermenizi istemeyeceğimizi ve cayma bildiriminin tarafımıza ulaştığı tarihten itibaren en geç on dört gün içerisinde malı geri almayı taahhüt ederiz” ifadesinin sözleşmede bulunması zorunludur.
Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmesi yeterlidir. 
 
SÖZLEŞMEDE TÜKETİCİNİN KENDİ EL YAZISI VE İMZASI GEREKLİ…
Kapıdan satışlarda; satıcı veya sağlayıcı, sözleşmeyi tüketicinin imzalamasını ve sözleşme tarihi ile “Sözleşmenin bir örneğini elden teslim aldım” ifadesini ve cayma hakkının kullanılabildiği sözleşmeler için “On dört gün içinde cayma hakkımın olduğu konusunda bilgilendirildim” ifadesini tüketicinin kendi el yazısı ile yazmasını sağlamak zorundadır.
 
TEYZEMİZİN DURUMU NE OLDU? 
Teyzemize yapılan satış, yukarıda başlıca özelliklerini belirttiğimiz bir kapıdan satıştır ve satış süreci, ilgili yasa ve yönetmeliğin belirlediği şartlara uygun değildir. Bu açıdan, öncelikle firmaya teyzemiz adına bir ihtarname göndererek, ürünlerini geri almalarını ve senetlerinin iadesini istedik. Ardından, Kaymakamlık İlçe Tüketici Hakem Heyetine müracaatını sağladık. Bu süreçte teyze beni sık sık arayarak, “Oğlum, arayan soran yok, seneti icraya koyarlarsa ne yaparım” diyerek endişesini iletti. Ben ise, sakin olmasını ve beklemesini önerdim. 
 
FİRMA NE YAPTI?
Birgün teyzeden gelen telefonla “Oğlum, firmadan aradılar, ürünü almaya geliyorlar, senetleri de getiriyorlar” bilgisini aldım. Teyzenin sevinci ve teşekkürü benim için büyük bir mutluluk, derneğimiz açısından ise varlık sebebinin ispatıydı. 
Teyze, buharlı süpürgeyi iade ederek, senetlerini geri aldı. Firma ise, ürününü geri alıp, senetleri iade ederek, satış temsilcisinin yarattığı olumsuz imajı, olumluya çevirmiş oldu. Keşke, bu süreç hiç yaşanmamış olsaydı...
 
SON SÖZ...
Alışverişlerde duygularımızın esiri olmadan, ihtiyaçlarımıza uygun ürünleri satın almalıyız. Satışı yapan kişiler, tanıdıklarımız olsa bile “Hayır” demesini bilmeliyiz. Yasal haklarımızı mutlaka kullanmalı, tüketici derneklerinden, yasal mercilerden destek ve bilgi almalıyız. Satıcılar ise, “Nasıl olsa sattım” anlayışından vazgeçmelidir. Ben ise, tüketicilere gönüllü destek olmaya, onların teşekkür ve hayır dualarını almaya devam etmek istiyorum...
Saygı ve sevgilerimle...
Levent Küçük / CAFESİYASET
 



HABER YORUMLARI
600


Dikkat: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.



Foto Galeri
Video Galeri